THEMA 2013
Het Image Festival biedt een podium aan de zeer diverse groep van beeldmakers, -consumenten en –liefhebbers om nieuwe ontwikkelingen te tonen en om verbanden te leggen in de beeldcultuur en –industrie. Het Image Festival zorgt door die brede focus niet alleen voor een mix van de disciplines maar ook van creatieven, bedenkers, inspirators en gebruikers.
Doelstelling is het initiëren van dwarsverbanden tussen makers en disciplines, onderlinge verbindingen tussen industrie en cultuur bevorderen, het tonen van cross-overs en kennis deling.
Het Image Festival kent drie doelgroepen; de professionele creatieve industrie, de onderwijs instellingen en een algemeen publiek.
Het Image Festival onderscheidt zich door een multidisciplinair uitgangspunt te hanteren in plaats van zich op één vakgebied of beeldcultuur te richten. Het Image Festival werkt doorgaans samen diverse partijen. We bieden een podium voor diverse disciplines en makers in de visuele communicatie en we tonen de cross-overs binnen en tussen games, animatie, illustratie, grafische vormgeving, moving graphics en typografie.
Thema 2012; IMAGE TO SCREEN
Meer dan 4000 jaar werd beeld, een wandkleed, muurschildering of reliëf daargelaten, vrijwel uitsluitend vervaardigd voor een papieren drager. Pas in de laatste twee decennia van die 4000 jaar is daar met de komst van de personal computer verandering in gekomen. en slechts de laatste 15 jaar is het computerscherm volledig ingeburgerd als medium voor beeld. Nog korter dan dat; minder dan 4 jaar gebruiken we wereldwijd smartphones zoals de Iphone als beelddrager en de tablet zelfs nog korter dan dat. Toch is er in die korte tijd een gigantische industrie ontstaan die beeld produceert ten behoeve van dat het digitale scherm.
Wat we tijdens de komende editie van het Image Festival willen belichten is deze specifieke beeldindustrie die de fase van een analoge drager vrijwel overslaat en beeld creëert voor een digitale drager.
Artwork bestemt voor e-books, videoclips, animatie of games, hoewel soms nog analoog vervaardigd, wordt slechts met één doel gemaakt; om louter via het digitale scherm te ervaren. We tonen tijdens het Image Festival 2013 de jongste geschiedenis van beeld, beeldmakers en beelddragers binnen het thema ‘Image to Screen’.
De rol van MTV, een tv zender opgezet voor het uitzenden van muziek video’s is volledig overgenomen door Youtube. De videoclips van nu zijn ‘on demand’ via het internet op alle digitale platforms te bekijken. Sterker nog, Youtube dat uitsluitend een doorgeef luik was, een podium, produceert nu zelf films en animaties.
Het e-book is ook voor Nederlandse lezers, schrijvers, redacteuren, vormgevers, uitgevers en distributeurs niet meer weg te denken. Op Amazon is de verkoop van e-books groter dan die van fysieke boeken.
Vooral door de komst van de tablet is er een nieuwe dimensie toegevoegd aan het distribueren, uitgeven en illustreren van boeken. Studio’s en individuele makers gaan steeds verder in de ontwikkeling van het verschil tussen lezen van papier en lezen van het scherm. Bewegend beeld dat wordt ingezet ten behoeve van animatie, interactie en alternatieven in ‘bladeren’ is daardoor enorm in opkomst.
De game industrie die ooit begon in arcade hallen met een ‘Pong’, ‘Space Invaders’ of ‘Pacman’ is na de komst van de gameconsole en computer, zoals bekend, groter dan die van de filmindustrie. Talloze animatoren, character designers, illustratoren of zoals ze in de game wereld worden genoemd, ‘concept artists’, vinden hun emplooi in een alsmaar uitdijende markt. Dan hebben we het nog niet eens over een game industrie die is ontstaan met de komst van de zgn. ‘handheld’, dus niet persé afgeleides van de console merken maar specifiek voor Iphone of tablet ontwikkelde games. Door het fenomeen van nieuwe besturings systemen van de smartphones en tablets konden zelfs individuele makers of studio’s van twee of drie man die markt bespelen. De ‘indies’ wisten, met een beperkt budget en minimale bezetting, ineens te competeren met de reguliere studio’s.
App’s als Angry Birds, spelletjes op social media, e-comics, interactieve animaties of illustrative typogaphy zijn slechts een voorhoede van wat er qua beeld ons nog te wachten staat. Het Image Festival nodigt makers, bedenkers en producenten van die beeldindustrie uit om hun werk en hun werkveld toe te lichten.